Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Door kunst onderwezen willen worden
Authors: ---
ISBN: 9789491444388 9491444387 Year: 2017 Publisher: Arnhem Amsterdam ArtEZ Press Distributie Idea Books

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gert Biesta presenteert in dit boek een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te zijn met de omringende wereld. Deze benadering gaat uit van onderwijzen als een proces van tonen, waarbij de docent aan de leerling laat zien wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden. Aan de hand van de 'Aktion' uit 1965 van Joseph Beuys, 'Hoe men afbeeldingen uitlegt aan een dode haas', waarvan veel afbeeldingen in dit boek zijn opgenomen, maakt Biest duidelijk hoe dit proces werkt.


Book
Kunstogen : samen met kinderen beeldende kunst beleven
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789082765915 9082765918 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Rasa

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een publicatie om kinderen en jongeren op een nieuwe manier in contact te brengen met kunst via reizende tentoonstellingen.


Periodical
Dada : kunsttijdschrift voor kinderen van 6 tot 106.
Authors: --- ---
ISSN: 13826034 ISBN: 9059300092 Year: 1995 Volume: Dada: kunsttijdschrift voor ki Publisher: Eindhoven Stichting Plint

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bevat om.: Bruegel (nr. 87), Turner (nr. 86), Bosch (nr. 89), de Griekse en Romeinse Oudheid (nr. 84), de Prehistorie (nr. 85), van Disney tot Pixar (nr. 83), Gauguin (nr. 91), het Pointillisme (nr. 90), Velázquez (nr. 88), Caravaggio (nr. 81), Van Gogh (nr. 80), Monet (nr. 79), Leonardo Da Vinci (nr. 78), Cézanne (nr. 76).

Keywords

kunstfilosofie --- kunstgeschiedenis --- kunstopvoeding --- kunst op school --- art [fine art] --- kunst --- Art --- Kunst --- Périodiques --- Tijdschriften --- onderwijs --- beeldopvoeding --- lager onderwijs --- secundair onderwijs --- Rubriek serials: kunst en cultuur --- tijdschriften lerarenopleiding --- kunsteducatie --- 477 --- 700.2 --- Beeldopvoeding --- Haute couture --- Kinderen --- Kinetische kunst --- Kleding --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Kunstzinnige vorming --- Mode --- Stad --- Stof --- Textiel --- 477.6 --- Bomen --- Brood --- China --- Cobra (kunstbeweging) --- Cultuurverschillen --- Dadaïsme --- Egypte --- Engelen --- Fauvisme --- Fotografie --- Gauguin, Paul --- Kleuren --- Kunstenaars --- Landschappen --- Licht --- Maskers --- Matisse, Henri --- Millennium --- Mythologie --- Oceanië --- Picasso, Pablo --- Post --- Prehistorie --- Religieuze kunst --- Rembrandt --- Van Gogh, Vincent --- Verdraagzaamheid --- Vermeer, Johannes --- Zon --- 486.3 --- Beeldopvoeding (Plastische opvoeding) --- Didacktiek --- Jeugdtijdschriften --- Plastische opvoeding --- beeldvorming --- tijdschrift --- tijdschriften SAW --- muzische vorming --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Tijdschriften en seriewerken - Verzamelde opstellen --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: sportkleding) --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Beeldende expressie --- Kunst : tijdschriften --- Periodicals --- Kunsteducatie --- Kunsteducatie. --- jeugd --- tijdschriften lerarenopleiding muvo en beweging --- Kunst : tijdschriften en overige seriële publicaties --- tijdschriften --- art [discipline]


Book
Kunsteducatieve vormingsprocessen : op basis van een casestudy van het programma "Muzische Klassen" van de kunsteducatieve organisatie "De Veerman"
Author:
ISBN: 9789044121247 Year: 2007 Volume: 2 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.


Book
De leraar die de wolken meet : een pleidooi voor kunsteducatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789401444415 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo


Multi
Het Kunstpakket : een geheel nieuwe manier om te onderzoeken en te ondervinden hoe beeldende kunstenaars door de eeuwen heen gebruik hebben gemaakt van perspectief, licht, kleur, beweging, verhouding, compositie en vorm.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9021670712 Year: 1992 Publisher: Amsterdam De Brink


Book
Goed kijken begint met negeren : de kunst van opmerkzaamheid
Author:
ISBN: 9789045036557 904503655X Year: 2018 Publisher: Amsterdam Atlas Contact

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We kijken grotendeels onbewust ? en daardoor gaat veel aan ons voorbij. Goed kijken begint met negeren is een gids voor iedereen die beter wil kijken. Wieteke van Zeil laat zien dat kunst daarbij kan helpen: kunstenaars zien immers vaak wat ons nog ontgaat, en ze tonen andere perspectieven dan die we al kennen. In 56 verhalen verbindt ze de mooiste kunstdetails soepel aan ons dagelijks leven. Ze geeft praktische tips om met meer gemak en plezier naar kunst te kijken, onderbouwd met wetenschappelijke inzichten over hoe wij waarnemen. Ook spreekt ze met kijkexperts uit andere vakgebieden over de geheimen van hun opmerkzaamheid.Van Zeil laat zien dat onvermoede details een nieuwe wereld kunnen openen. Goed kijken begint met negeren maakt je opmerkzamer, in het museum en daarbuiten.https://www.standaardboekhandel.be/p/goed-kijken-begint-met-negeren-9789045036557


Book
Duurzaamheid en kunst : lessen voor de basisschool
Authors: ---
ISBN: 9789044132854 Year: 2015 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Duurzaamheid en kunst kunnen elkaar inspireren. Kinderen kunnen kunstenaars inspireren en kunstenaars ons onderwijs. Deze elementen vormden het vertrekpunt van ARTECO. Met negen basisscholen uit Vlaanderen, negen basisscholen uit het Zuiden en negen kunstenaars uit het Zuiden werd er twee jaar lang gewerkt en gedacht over deze inspirerende thema's.Deze publicatie vertelt u hoe leerkrachten lessen kunnen maken over kunst en duurzaamheid. Er komen lessen aan bod waarmee u de cultuur, de leefwijze, een kunstwerk of een kunstenaar uit gelijk welk land uit het Zuiden kunt analyseren, lessen over duurzame ontwikkeling en lessen over communicatie met een school uit het Zuiden. Ten slotte vindt u negentien lessen die door de leerkrachten zijn gemaakt. (achterflap)


Book
Education through art : kunst- en cultuureducatie als motor van leren
Author:
ISBN: 9789044127164 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak


Book
Institutional attitudes : instituting art in a flat world.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789078088684 9078088680 Year: 2013 Volume: 8 Publisher: Amsterdam : Valiz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

La société de réseau actuelle offre de nombreuses possibilités d'information, de communication, de mobilité et de flexibilité. Cependant, cela a un effet secondaire caché: cela rend le monde "plat", en d'autres termes: superficiel. Les hiérarchies, les traditions, les élites et les canons fiables et éprouvés par le temps sont sujets à l'érosion. Dans un monde aussi lissé et «horizontal», les institutions artistiques peinent à définir leur rôle. Après tout, les institutions existent dans une tradition de «verticalité»: profondeur historique, traditions, valeurs, dignité et certitude. Institutional Attitudes étudie l'identité que les institutions artistiques pourraient avoir à l'avenir. Pourront-ils retrouver de la profondeur et de la hauteur? Et est-ce souhaitable? Et si oui, à quoi ressemblera cette nouvelle verticalité? Ou sont-ils meilleurs pour développer des stratégies horizontales pour mieux répondre au monde «plat»? «Lorsque la planéité règne, nous ressentons tous le besoin de nous lever pour prendre l'air. C'est exactement cet espace de respiration que Institutional Attitudes espère créer. "

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by